speed up font download

Ster suist met 87.000 km/u door ruimte (foto)

speedsterspock.jpg

Fraai gedoe op 458 lichtjaar van onze aarde. Daar blijkt een ster met 87.000 kilometer per uur door de ruimte te snellen. We hebben het over Zeta Ophiuchi, met een massa van twintig keer die van onze zon. Het vormde een dubbelster met een partner die supernova ging. Waarmee we meteen een verklaring voor de snelheid hebben. Want sterren reizen over het algemeen niet alleen.

Vergelijk dat met hamerslingeren. Als de slingeraar de hamer los laat, suist die weg. Zo werkt dat ook met dubbelsterren. Als de partner uit elkaar klapt, suist de ander weg met de snelheid van zijn omloop. Logisch dus. En omdat die ster nu een eigen route door de ruimte beschrijft en daarom op drift raak kan het ook andere sterren of planeten raken.

Zeta Ophiuchi is de blauwe ster in de geel oranje stofwolk. Dat zijn de resten van de supernova waar we het over hadden.

  • Robert Engel
  • 31 Januari 2011 23:02
  • Science
  • §
  • Twitter
  • Facebook
  • Google
  • NuJij
  • eKudos
  • Tags: ster

Zie ook:

  • Mooiste Hubblefoto's van 2012Mooiste Hubblefoto's van 2012
  • Zo ziet een ster eruit die op het punt van ontploffen staatZo ziet een ster eruit die op het punt van ontploffen staat
  • Beeld van de koudste ringen van sterrenstelsel AndromedaBeeld van de koudste ringen van sterrenstelsel Andromeda
  • De race van ons zonnestelsel door de ruimteDe race van ons zonnestelsel door de ruimte
  • Verste ster ooit ontdekt  (foto's)Verste ster ooit ontdekt (foto's)

Reacties

Sdekip:

Wat is een normale snelheid voor sterren dan?

31-01-2011 23:46
  • antwoorden

De Paus heeft (geen lid):

Stapvoets

01-02-2011 23:15
  • antwoorden

Robert Engel:

Die gaat met 220 km/s door de ruimte. Maar die reist niet alleen, draait met alle andere sterren in ons melkwegstelsel rond dat middelpunt. Deze ster gaat dus in zijn eentje op reis.

31-01-2011 23:51
  • antwoorden

Sdekip:

Ah, interessant.

Interessant stukje ook, maar ik stuit wel een beetje op 'kan het ook andere sterren of planeten raken'. Ik zag laatst een documentaire waarin verteld werd dat ons sterrenstelsel ramkoers heeft met een ander sterrenstelsel, maar dat bij de botsing de kans oneindig klein was dat de sterren elkaar ook daadwerkelijk zouden raken, door de enorme afstanden tussen sterren. Dat één stray ster iets raakt zou dus nog een paar miljard (?) keer kleiner zijn.

Documentaire was 'how the universe works', van discoveryHD

01-02-2011 01:50
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

even de grootte van het universum in gedachten .... bekijk de snelheid... ervan uitgaande dat de ster dezelfde snelheid behoudt of sneller gaat... ooit... zal hij vast iets raken.. en zo niet.. dan ligt er vast iets op zijn weg... op een lege snelweg kan je ook hard rijden maar uiteindelijk raak je iets... al is het maar een kip die toevallig overstak..

04-02-2011 21:33
  • antwoorden

Onno Niem (geen lid):

Ja, even over die enorme schijf van sterren die wij onze melkweg noemen he...

Dat is dus een galaxis in de vorm van een hele grote spiraalvormige "schijf", die om een middelpunt draait.

Als die hele schijf nu laten we zeggen 1 keer in de 100.000 jaar rond draait, dan wil dat natuurlijk zeggen dat de sterren aan de buitenrand ervan veel sneller bewegen dan de sterren dichter bij het midden. In dat geval kan je helemaal niet stellen dat alle sterren met dezelfde snelheid rond dat middelpunt draaien, natuurlijk.

Als het daarentegen het geval is dat alle sterren in die galactische schijf wèl met dezelfde snelheid rond dat middelpunt bewegen, dan betekent dat dus dat de sterren dichter bij het midden veel meer rondjes draaien om dat middelpunt heen, dan de sterren aan de rand.
Dan "lagt" de rand dus t.o.v. het midden.

Wat is het nu, Robert?

Draait de galaxis met een vaste snelheid om het galactisch middelpunt, of draaien alle sterren met dezelfde snelheid om dat middelpunt?
Allebei tegelijk kan niet.

01-02-2011 15:51
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Dat is een heel interressant punt. Ik lees redelijk wat sterrenkunde boeken, maar ik zit het me nu ook hardop af te vragen.

Overigens lijkt het mij dat de sterren sneller gaan naarmate ze verder naar buiten worden "geslingerd". Want als alle sterren op gelijke snelheid zouden reizen zouden we in een cirkelvormig stelsen zitten lijkt me.

02-02-2011 01:47
  • antwoorden

Luit Tinke (geen lid):

De snelheid [m/s] is wel verschillend, maar de VERsnelling [m/s^2] is gelijk.

Vergelijk het met een wiel. Om het wiel intact te houden moet de band een hogere snelheid hebben dan de as. De versnelling is echter gelijk.

Nu hoeft dit bij sterrenstelsels en melkwegstelsels niet zo te zijn, die hebben geen directe materiële binding, maar het lijkt mij het meest logische.

03-02-2011 23:04
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Hmm, je cijfer kan best kloppen, maar dan vergeet je wel weer dat dat "middelpunt" zelf ook nog eens (ontzettend snel) beweegt. Zie het als lopen in een trein waarbij de ster de passagier is en de trein het sterrenstelsel. Daarnaast, snelheid is relatief! ^^

Over het 'grote kans dat hij iets ramt' verhaal hieronder': heelal - groot; ster - niet zo groot. Zo zeker is het niet dat hij iets ramt binnen afzienbare tijd. Of ooit for that matter.

11-02-2011 23:34
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Onzin, zelfs onze Aarde gaat met dezelfde snelheid. Niks aan de hand, doorlopen.

31-01-2011 23:55
  • antwoorden

Robert Engel:

Met dat verschil dat onze aarde een keurige baan om de zon beschrijft. Die ster dus niet.

01-02-2011 00:20
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Ja en? Onze zon gaat ook met geruime snelheid door het heelal, niemand die daar over zeurt.

01-02-2011 08:38
  • antwoorden

Robert Engel:

Je zou ook het stukje kunnen lezen en je denkvermogen aan de gang zetten.

01-02-2011 09:00
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Whoehoehoe! 2012 here we come!

Ik vouw alvast een hoedje van aluminiumfolie.

01-02-2011 00:02
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Rustig maar, over die afstand en met die snelheid is die ster hier (als ie al onze richting opgaat) pas over 6020645 jaar.

01-02-2011 00:44
  • antwoorden

Kaassouflé (geen lid):

Snelheid is relatief.

01-02-2011 00:46
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

amen

01-02-2011 01:04
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Niks van waar.

Er is een absolute maximumsnelheid in het universum.
Die noemen wij de "lichtsnelheid" C.
En die is absoluut, helemaal niet relatief.

01-02-2011 15:44
  • antwoorden

Henkie (geen lid):

Niks van.
Als je twee objecten met allebei de lichtsnelheid recht van elkaar wegschiet en zelf in het midden blijft staan, hebben ze zowel tov jou als tov elkaar een snelheidsverschil van eenmaal de lichtsnelheid.
Toch redelijk relatief.

01-02-2011 17:00
  • antwoorden

Robert Engel:

En toch hebben ze beiden een absolute snelheid. Die van het licht. Zoals met die ster ook te bepalen is hoe snel die van punt A naar punt B verkast.

01-02-2011 17:59
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Dat is niet te bepalen want punt A en B bewegen ook zoals alles in het universum.

01-02-2011 18:48
  • antwoorden

Robert Engel:

Als de ster in kwestie van een punt vertrekt, zoals in dit geval zijn baan met die andere ster, dan raast hij in een rechte lijn naar een ander punt. Dus dan is te bepalen met welke snelheid hij gaat.

01-02-2011 19:16
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

ten opzichte van welk referentiestelsel?

03-02-2011 18:02
  • antwoorden

deDeurs:

Ik vind het maar een zootje in dat heelal. Waar is God als je 'm nodig hebt.

01-02-2011 01:31
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

God is verhuisd naar een rustiger buurt.

Hij werd helemaal gek van al dat gezeur de hele tijd.
En toen hij zijn zoon als zaakwaarnemer naar beneden stuurde, werd hij door die wilden gewoon aan een boom getimmerd.

Nou, toen was de maat vol.

Verhuisdienst gebeld, en hoppa, gemigreerd.

01-02-2011 16:15
  • antwoorden

Achja. (geen lid):

Gaaf!

01-02-2011 18:53
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Aluhoedje maken doet. Tegen vrouw zegt dat aluhoedje alleen werkt bij haar als ze naakt touwtje springt.

Ja, genieten hoor dit.

01-02-2011 10:00
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

tof... maar die snelheid...
ten opzichte van wat meten ze die??...

Zoals al werd gezegd.. snelheid is relatief.

01-02-2011 11:18
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Waarschijnlijk meten ze die ten opzichte van de normale snelheid die een ster in een bepaald punt van een sterrenstelsel moet hebben.

01-02-2011 12:02
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

metrisch stelsel lijkt me eerder gezegd...

04-02-2011 21:31
  • antwoorden

Robert Engel:

Snelheid is relatief. Da's een aardige stelling, maar leg die eens uit?

01-02-2011 12:50
  • antwoorden

Methis (geen lid):

Er is voor zo ver wij weten niets dat stil staat, want stil in verhouding tot wat? Zelfs als je hier op aarde bij de evenaar op één stukje grond staat, suis je met een slordige Mach 2 rond het middelpunt van de aarde (die op zijn beurt weer met een aardige tempo rond de zon suist, die weer rond het centrum van de Melkweg-- afijn, je snapt het idee). Het universum heeft geen stabiel orientatiepunt, althans niet dat wij kunnen zien of meten. Zodoende zijn alle snelheden van alle objecten in het universum relatief aan de groep waarin ze zich bevinden en de schaal waarop.

Snelheid is relatief. QED.

01-02-2011 13:55
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Hahaha! :)

Jij moet de theorie van meneer Einstein nog maar eens bestuderen hoor.

Licht heeft een absolute snelheid.

Alle andere snelheden zijn dan ook relatief te stellen aan die maximale snelheid.

Maar dat betekent dus wel mooi dat er wel een absolute snelheid is, en dat niet alle snelheden relatief zijn.

Dat is nu juist de hele clou van de Relativiteitstheorie. Einstein heeft dat zelf nog vaak opgemerkt, dat de meeste mensen zijn theorie totaal verkeerd interpreteren en er meestal totaal ten onrechte van maken dat "alles relatief is". Dat is NIET waar.

01-02-2011 16:02
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Nou dat gezegd hebbende is de snelheid van die ster dus relatief aangezien hij de lichtsnelheid nog niet benaderd.

01-02-2011 18:50
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Sterren kunnen niet praten!

01-02-2011 19:52
  • antwoorden

Faalaap (geen lid):

HAHAHA Methis = onnozel. QED.

01-02-2011 16:24
  • antwoorden

Onno Niem (geen lid):

Nou dat is heel makkelijk: die stelling klopt van geen kanten.

De snelheid van het licht is absoluut en maximaal. Er is NIETS dat sneller kan dan het licht.

Zelfs twee lichtdeeltjes die naar elkaar toe bewegen gaan ten opzichte van elkaar (relatief dus!) niet sneller dan het licht.

Terwijl in onze dagelijkse ervaring twee dingen die beide met snelheid x naar elkaar toe bewegen, een raltieve snelheid van 2x hebben t.o.v. elkaar. Dat gaat dus niet meer op bij snelheid C. Twee fotonen die met snelheid C naar elkaar toe bewegen, hebben ten opzichte van elkaar toch nog steeds gewoon een snelheid van 1C.

En ja, dat klinkt gek.
Daarom was die hele Relativiteitstheorie ook zo'n knaller. Er bleken ineens hele contra-intuïtieve dingen plaats te vinden.
Massa die toeneemt met versnelling, lengte die afneemt met versnelling, absolute lichtsnelheden, relatieve tijdsverdichting, enzovoort.

Iedereen die roept "Relativiteitstheorie = alles is relatief" heeft er geen hout van begrepen.

01-02-2011 16:11
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

en hoe zit het hiermee?
http://www.youtube.com/watch?v=wteiuxyqtoM

02-02-2011 13:48
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

ah, sort of
http://www.youtube.com/watch?v=VSRIyDfo_mY
andere discussie

02-02-2011 14:10
  • antwoorden

Jiminy Cricket (geen lid):

Snel! Doe een wens!

01-02-2011 16:16
  • antwoorden

deDeurs:

Dan lijkt dit toch niet zo absoluut:

In models of the expanding universe, the farther galaxies are from each other, the faster they drift apart. This receding is not due to motion through space, but rather to the expansion of space itself. For example, galaxies far away from Earth appear to be moving away from the Earth with a speed proportional to their distances. Beyond a boundary called the Hubble sphere, the rate at which their distance from Earth increases becomes greater than the speed of light.
- wikipedia

Maar dan heeft men het niet langer over LICHTdeeltjes. Of wel?

01-02-2011 16:29
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Nee, hier heeft men het over het uitdijen van het universum zelf, het uitzetten van de ruimte.

Maar dat maakt verder niets uit voor de lichtsnelheid hoor, dat blijft de maximale snelheid waarmee deeltjes zich door de ruimte kunnen bewegen.

Ruimte zelf kan in sommige gevallen wel sneller uitzetten dan deeltjes er doorheen kunnen bewegen.
Maar dat is weer heel wat anders.

03-02-2011 18:34
  • antwoorden

captain kirk (geen lid):

Ik haal Warp 6...
verklaar dat is...

01-02-2011 21:49
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

En toch is alle snelheid relatief. Alleen de GROOTTE van de snelheid kan absoluut zijn (lichtsnelheid). Maar aangezien snelheid een vector is en dus ook een RICHTING heeft, heb je altijd een refentie frame nodig om de vector snelheid te definieren. En dat referentie frame is vrij te kiezen (bv gecentreerd op de waarnemer, of op iets anders) en daarom is snelheid dus altijd, en per definitie (want vector) relatief.
Klaar.

02-02-2011 06:18
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

yup, inderdaad. wat hij/zij zegt.

02-02-2011 11:52
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Niet dus, want er is dus een absolute maximum vector.

En dat betekent dus dat niet alle snelheden relatief zijn.

Dat je dingen in een referentiekader moet plaatsen om relatieve snelheden in kaart te kunnen brengen, wil nog niet zeggen dat daarmee die absolute maximum snelheid ineens niet meer bestaat hoor.

Dus: snelheid is relatief te stellen ten opzichte van de maximumsnelheid C.
Die dus de absolute maatstaf is, het absolute referentiekader, waaraan je alle lagere snelheden relatief kan stellen.

Leer toch eens natuurkunde!
Voor "simpele" Newtoniaanse/Huygensiaanse fysica waarin dingen altijd enorm veel trager gaan dan het licht, dient men binnen het gekozen referentiekader alles relatief te stellen aan elkaar.
Voor "complexe" Relativistische fysica gaan die simpele richtlijnen niet meer op, juist omdat we dan de absolute maximumsnelheid als maatstaf gebruiken, en dan dienen we alles aan C te relateren, en niet meer alleen aan de trage onderdelen van het systeem.

02-02-2011 12:07
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

FYI: ik ben doctor in de natuurkunde...
En je heb gelijk qua "maximum vector", omdat dat over de lengte van de vector gaat en niet over de RICHTING.
Je moet eerst "noord/zuid" definieren (ofwel de (gebogen) ruimtetijd coordinaten vastleggen) om de richting van de vector te kunnen benoemen.
Daarom dus relatief.

02-02-2011 20:26
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

De richting verandert verder niets aan het feit dat de lichtsnelheid absoluut is hoor.

En dat je dus alle snelheden daaraan moet relateren.

Richting heeft daar verder niets mee te maken...

03-02-2011 15:33
  • antwoorden

chielt:

Aan de ene kant een leuke discussie over relativiteit van snelheid e.d. Ik moet zeggen dat ik aan de hand van de gegeven argumenten het toch eens moet zijn met de mensen die snelheid als absoluut zien.

Aan de andere kant maakt het me ook weer niet zo veel uit. Mijn leven zal er niet anders door uit zien als ik weet wat de waarheid is. Het is een hoop gezever over hypothetische gevallen die weinig toegevoegde waarde hebben aan mijn algemene ontwikkeling.

Ik weet dus nogsteeds niet of ik meer wil weten of het eigenlijk wel goed vind zo :P

02-02-2011 13:26
  • antwoorden

Anoniem (geen lid):

Interessante discussie maar ik erger me wel aan het aantal voegwoorden achter de komma als je denkt een hoger opleidingsniveau te hebben dan de gemiddelde lezer. (volzin)

03-02-2011 00:44
  • antwoorden
12volgende ›laatste »
De inhoud van dit veld is privé en zal niet publiekelijk getoond worden.

Science

Timelapse: het verdwijnen van een gletsjer
Commander Hadfield neemt afscheid van Space Station met cover David Bowie
Infographic: wolf versus buffel
Het belang van kotszakken in de ruimte
Fraai portret Saturnus-maan Enceladus
Hubble viert verjaardag met high res foto Paardenkopnevel
Infographic: de wondere wereld van energie
Sneeuwvlokjes in vrije val gefotografeerd

Sexy Social Media Babes XXX deel 125
Grootste gevecht jeugd-ijshockey ooit
Teaser: Gravity met Sandra Bullock en George Clooney
Zes historische covers met Marilyn Monroe
Sexy Social Media Babes XXX deel 124
Timelapse: een jaar in het bos
Timelapse: rondje wereld in vijf minuten
Sexy Social Media Babes XXX deel 123

Nieuws

Deze covers met Angelina Jolies borsten zien we nooit meer
Willem één, twee en drie: veel plezier vandaag!
Vandaag vieren we Koningsdag!
Kippenvel: parlement Nieuw-Zeeland zingt lied
Infographic: vrienden en vijanden van Margareth Thatcher
Spontane geiser ontstaat in Smolensk
Reddingsoperatie van Jack Russel in foto's
Bitcoin uitgelegd in handige video

Foto

Meisjes met gitaren
Verlaten zwembad in Manchester
Het zeepbellenhuis van Pierre Cardin
Verlaten en verroeste auto's
Las Vegas bij nacht
Verlaten Amerikaanse mijn
Meisjes met tatoeages
Awesome: Golden Gate Bridge in de mist
Oorlogsveteranen en Bevrijdingsdag
Vandaag herdenken we de doden met foto's

Tech

Precision Guided Firearm: schieten mét social media
Hublot masterpiece MP-05 LaFerrari horloge
Infographic: science fiction vs. echte ruimteschepen
Mammuth: peperdure én grote remote control car
Infographic: de evolutie van game controllers
Zo ziet water eruit in toekomstige games
Lamborghini Aventador LP 720-4 50th Anniversary Edition
Space X Grashopper cowboy vestigt nieuw hoogterecord

Lifestyle

Te koop: doosje rozijnen voor slechts $ 700.000
Retro op vakantie met moderne camper
Infographic: dertig minder bekende feiten over slaap
Rondleiding in kleur door het Londen van 1927
Infographic: het verband tussen liefde en gezondheid
Robofish: een vis voor het ideale aquarium
Infographic: feitjes over Kim Jong Un
Infographic: gebruik je krachten net zoals superhelden
Naar voorpagina EnDanDit
Contact | Nieuws tippen | Colofon | Brievenbus | Adverteren | Archief | Twitter | Inloggen

Gebruikerslogin

  • Registreren
  • Wachtwoord vergeten?

Opinie

  • Reacties

Virtual serverVirtual server

Populair

  • Sexy Social Media Babes XXX deel 125
  • Meisjes met gitaren
  • Te koop: doosje rozijnen voor slechts $ 700.000
  • Precision Guided Firearm: schieten mét social media
  • Retro op vakantie met moderne camper

Laatste nieuws

  • Te koop: doosje rozijnen voor slechts $ 700.000
  • Precision Guided Firearm: schieten mét social media
  • Retro op vakantie met moderne camper
  • Sexy Social Media Babes XXX deel 125
  • Infographic: dertig minder bekende feiten over slaap

Flabber

  • Popcorn Hour: Exit Through the Gift Shop
  • Een stel apen lachen om een stel andere apen
  • Motorstuntfail
  • Een wijze les voor taalnazi's van Stephen Fry
  • Een wijze les voor taalnazi's van Stephen Fry
meer

Contact | Nieuws tippen | Colofon | Brievenbus | Webmasters | Archief | Inloggen

En Dan Dit is een uitgave van Flabber.

Inhoud syndiceren  Abonneren met Bloglines