zaterdag 28 november

Zoekveld

0

& dan een review: Star Wars Battlefront (PC)

Op de pieken van de hype aan het begin van dit nieuwe Star Wars-tijdperk is de force overal voelbaar. Van Lego tot tekenfilms en Lego-tekenfilms, van de aanstormende films tot de merchandise. En vorig weekend kwamen Electronic Arts en de Zweedse ontwikkelaar DICE, van de geweldige Battlefield-dynastie (sinds 2002), met een online shooter die velen, mij incluis, al heel lang in de grip van blijde verwachting houdt. Dus hier gaan we dan.

Singleplayer

Als je de game binnenkomt is het raadzaam te beginnen met de soloplay tutorials. Het eerste dat opvalt is hoe ongelooflijk mooi deze game is. Misschien overdrijf ik, maar ik denk dat deze game, qua graphics, op dit moment het hoogst haalbare niveau vertegenwoordigt, dat moet gezegd. In de soloplay leer je hoe de basismechanics van de game werken. Van het vliegen in een X-Wing tot het besturen van een speederbike (en dus het crashen tegen gigantische bomen, net als in de film) en het vechten met één van de helden die je kent uit het Star Wars universum. Al deze vaardigheden komen later terug in de verschillende multiplayermodi. En multiplayer, dat is waar deze game vooral om draait.

- Beeld uit de singeplayermissie: 'In stijl tegen bomen klappen'-

De singleplayer heeft namelijk geen verhaallijn en dat is toch wel echt een gemiste kans. Want zo merkte ik dat, terwijl ik door de verschillende missies aan het spelen was, al snel de interesse verloor: het voelde immers als een multiplayer spel, maar dan zonder 'echte' tegenstanders. Overigens, als je alles wil halen in de singleplayer, dan zul je moeten co-oppen met een vriend, prima voor de fans van co-op, maar zo wordt zelfs de singleplayer, multiplayer. Maar, eerlijk is eerlijk: in de singleplayermissies kan je even zwelgen in het heerlijke gevoel in Star Wars te zijn, zonder dat je voor je kop geschoten wordt door, bijvoorbeeld, DrippingXSauce of Tiesto2002, die je grof wakker schudden uit je Star Wars-momentje en je weer doen realiseren dat 'jouw' Star Wars nu ook gewoon een online shooter is.

-Yup, we zijn online-

Multiplayer

De multiplayer bestaat uit acht modi die zich allemaal afspelen op (gedeeltes van) dezelfde vier maps. Én uit Fighter Squadron, een heerlijke dogfight-arcadegame waar ik niet meer mee op kon houden.

Hierdoor speelde ik ook (onbedoeld weliswaar) een hele klap wapens en powerups vrij voor mijn infanterie -outfit. Voor Fighter Squadron kan je geen upgrades vrijspelen, dit is meer een op zichzelf staande in&out-arcade fighter, afgezien van de 'credits' die je verdient die je dus wel meeneemt.

-Het multiplayer menu-

Speelbaarheid
In Walker Assault en Supremacy zijn de vier maps wijds opgezet. Met open stukken voor snipers en voertuigfans en grotten of bunkers die als chokepoints werken: de bekende over-en-weer granatensmijterij tot een team 'op' is en het andere team op kan rukken. Het gaat allemaal in razend tempo: zeker in het begin zal je vaak dood gaan en weer naar de strijd moeten lopen. Of, vervelender, meteen weer dood zijn door een spawn in de vuurlinie van een tegenstander of het melige gezicht van Luke Skywalker. Want spawnen lijkt op de raarste plekken te gebeuren en dat kan tot veel frustratie leiden. Het recept lijkt dan ook: niet doodgaan. En zo nodigt de game in de grote slagvelden uit tot campen. Dit is vooral makkelijk door het richtsysteem dat zonder modifiers werkt: je kan over enorme afstanden, zonder scope te gebruiken en zonder 'bullet drop' tegenstanders raken en veel spelers zijn daar al bijzonder behendig in. Over dit richtsysteem meer, onderaan dit artikel.

Teamwork
Naast het euvel van de random spawns in de grote maps missen we het squad systeem van Battlefield 4. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat dit er niet in zit. Het voorziet in een 'redelijke' vorm van veilig spawnen en helpt mensen aan te haken bij spelers die wél weten waar ze mee bezig zijn. Het hoeft niet allemaal ontzettend resultaat gericht te zijn, integendeel, maar iets meer richting voor de beginnende speler mag de game best geven, anders ben je al snel kanonnenvlees en dat gaat heel snel vervelen. In mijn opinie is het squad systeem uit BF4 daar perfect voor: je wordt ingedeeld en wil je niet in een squad spelen? Dan ga je er uit, ook prima.
True, via je vrienden in Origin kan je een groepje starten, maar vrienden zijn ook niet altijd online als jij online bent en het geboden ´partner systeem´ werkt eigenlijk maar half en vaak niet eens door de hele pot.

Dit elkaar opgeteld, plus het feit dat je maar vier maps hebt, vrees ik een beetje voor de houdbaarheid van de game in deze vorm. De vraag dringt zich dan ook op: is het een 'bang voor je buck'? Is het die €50 waard? Hoe ontzettend mooi en Star Warsy het ook is. (Had ik dat al gezegd?).

- Een van die momenten waarop je hart in je keel bonst want je weet dat je er geweest bent- .

The Good, The Meh & The Conclusie

The Good
1) Het voelt enorm 'Star Wars'. Dit heeft DICE geweldig voor elkaar dankzij bizar mooie herkenbare omgevingen, een enorm strak sound design vol herkenbare geluidjes en dreunende chaos en animaties van de allerhoogste plank.

2) Ondanks de bijzonder hoge systeemeisen lijkt de game een lagere belasting te hebben op mijn systeem dan verwacht. Ook menu's lopen licht en soepel, het is allemaal goed gemaakt en het woord 'degelijk' dringt zich zelfs op. Al klinkt dat voor een stuk software eigenlijk vreemd. Ik heb dan ook geen enkele crash ervaren, ondanks enkele sessies waarvan ik het aantal aaneengesloten uren niet hardop durf te zeggen.

3) Het aanwezige levelsysteem zit je spelplezier in het begin niet in de weg: je kan ook zonder alle upgrades heel aardig meekomen en levellen gaat snel.

4) Multiplayergames zijn direct beschikbaar zonder ge-emmer met serverlijsten: klikken = spelen.

5) Ondanks de beperkte beschikbaarheid van maps geven verschillende spelmodi een redelijke diepte.

6) Fighter Squadron, de vlieggame is ontzettend verslavend en een mooie toevoeging.

7) Prima game voor een snelle, perfecte Star Wars-fix.

8) Een wargame zoals alleen DICE ze echt kan maken: Totaal hysterisch chaotische, bloedmooie en sfeervolle slagvelden.

The Meh

1) Alles is super high pace : Ik begrijp best dat de gamer van tegenwoordig een constante adrenalinerush moet hebben. Maar het is soms zonde dat je -ook in single player- weinig tijd krijgt om van de visuele pracht te genieten en te beseffen dat je ín fucking Star Wars bent.

2) Het spawnsysteem. Hiervan ga ik echt naar de darkside, als ik respawn op een thermal detonator, in de line of fire van een ATST of de zanikende kop van Luke. Spawncamping is hierdoor dus een ding. En tegelijk ook niet, want er zijn overal spawns, dus iedereen doet het, soms zonder de intentie.

3) Fighter Squadron games duren vaak echt belachelijk kort en dat is jammer.

4) Je koopt een basisgame die weliswaar ontzettend goed in elkaar zit, maar de 'Season Pass' die al aangekondigd is bevat al meerdere maps en toevoegingen. Deze komt begin 2016 uit en zal wederom €50 euro kosten.

5) In dit verlengde: weinig maps. Hoe lang blijven mensen dit interessant vinden? En als ze die interesse kwijt zijn, kopen ze dan die Season Pass of haken ze definitief af? We zullen zien.

6) Het opstartscherm vertoont gelijk 'koop nu een Season Pass.' Dit is een vreemd welkom, bij een zojuist aangeschaft product. Mogen mensen misschien heel even genieten van waar ze zo lang op gewacht hebben, voordat de portemonnee weer getrokken dient te worden?

7) Singleplayer draait om het behalen van achievements in de omgeving van de multiplayer, maar dan tegen A.I. Er is geen verhaallijn en dat is erg jammer.

8) Bang for je buck? Dat zal persoonlijk zijn. Als je het soort gamer bent dat tussen de bedrijven door een paar adrenalineshots in een perfecte Star Wars omgeving wil: ja.

The Conclusie

Star Wars Battlefront is een bloedmooie shooter die zowel voor video als audio én voor 'Star Wars -waardigheid' een dikke tien krijgt. De mindere punten zijn toch dat het onder deze beeldschone schil een beetje magertjes is door het ontbreken van een singleplayer verhaallijntje en de kleine beschikbaarheid aan maps. Speel je dit na een maand nog? Misschien ga je er even in en uit voor een Star Wars-shot, want daar lijkt deze game voor bedoeld. Tenslotte, wat hier is neergezet belooft vooral veel voor de toekomst. Er zijn al meer (betaalde-) maps en items aangekondigd, waarschijnlijk krijg je nog een episode 1,2 en 3 uitbreiding (Jar Jar als 'hero'... De horror!) en natuurlijk ook een naar aanleiding van The Force Awakens. Stiekem hoop ik zelf op een epische singleplayer in deze perfecte setting, one can only hope.

Toevoeging 29 november: er komt in december een nieuwe map bij, met een nieuwe 40-player spelmodus. Dus met de toevoeing van The Battle of Jakku zijn er nu vijf maps als je de basisgame koopt.

EXTRABONUS: De ultieme tip om niet onderaan te eindigen in de scorelijsten

Ik wil deze review graag afsluiten met een speeltip die geldt voor alle first person shooter-spelers die zich aan Battlefront gaan wagen. De manier van schieten is hier anders dan je gewend bent. Er zijn géén modifiers actief als je schiet: er gaat geen nauwkeurigheid verloren als je rent en schiet, je jumppack gebruikt en schiet en zelfs over lange afstanden. Andersom zijn er ook geen bonussen als je wel je scope gebruikt. Sterker nog: je bent hier tijd mee kwijt en belemmert je bewegingsruimte enorm. Na een weekend stijf onderaan de scorelijsten te staan (behalve in Fighter Squadron, dat kon ik wel redelijk) kwam ik deze video tegen van Jackfrag en nu sta ik stijf onderaan het midden. En dat is toch al beter. Dus watch en learn. En unlearn alles wat je weet van CoD of Battlefield:

Disclaimer: Ik speelde Battlefront op PC met alle videosettings op de hoogste stand. Dat verklaart natuurlijk ook de lyrische lofzangen op de schoonheid van deze game, je ervaring zal wellicht anders zijn als je met lagere settings speelt.